Oι πιο cult ελληνικές ταινίες για την 28η Οκτωβρίου

Μπορεί να τις έχουμε δει δεκάδες φορές μέχρι σήμερα, ήδη από την εποχή που το Internet ήταν μια άγνωστη έννοια σε κάθε σπίτι και η βασική μας διασκέδαση στο σπίτι ήταν οι βιντεοκασέτες και ό,τι έδειχνε η τηλεόραση, ποτέ όμως δε βαριόμαστε να τις ξαναβλέπουμε.

Μιλάμε φυσικά για τις ταινίες εποχής που πραγματεύονται το ζήτημα του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου στην Ελλάδα και ειδικά για όσες από αυτές θεωρούνται πλέον καλτ στο είδος τους. Ανάμεσα στις πολλές, διαλέξαμε τις τρεις πιο καλτ ελληνικές ταινίες εποχής για την 28η Οκτωβρίου και τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Κατάσκοπος Νέλη 

Η Αλίκη Βουγιουκλάκη το 1970 πρωταγωνίστησε στην πιο επιτυχημένη εμπορικά ελληνική ταινία της εποχής της, με τίτλο “Υπολοχαγός Νατάσα”, σε σκηνοθεσία του Νίκου Φώσκολου (του γνωστού, βεβαίως, βεβαίως). Έντεκα χρόνια μετά, επανήλθε στο genre των πολεμικών ταινιών, αυτή τη φορά με μια κατασκοπική εσάνς, αφού ανέλαβε το ρόλο της Νέλης, μιας Ελληνίδας που σπούδαζε κλασικό τραγούδι στο Βερολίνο του Μεσοπολέμου, έγινε διάσημη ως τραγουδίστρια και όταν ξέσπασε ο πόλεμος μπήκε στην αντίσταση. Λίγα χρόνια μετά το Cabaret του Bob Fosse, ο αδελφός της Αλίκης, Τάκης Βουγιουκλάκης, με το επιτυχημένο σενάριο του Νίκου Φώσκολου, μετέφερε στη μεγάλη το κλίμα του Μεσοπολέμου και αργότερα της προέλασης των Ναζί στην Ευρώπη και αποτύπωσε για πάντα στις ψυχές μας τη φράση “Δίνω και το πετσί μου για δυο γουλιές τζιν“.

28η Οκτωβρίου, ώρα 5:30

Η μεγαλύτερη καλτίλα που έχει γυριστεί ποτέ με θέμα τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο είναι, φυσικά, η ταινία που φέρει τον τίτλο “28η Οκτωβρίου, ώρα 5:30”, μια παραγωγή – φυσικά – του Τζέιμς Πάρις, του ανθρώπου στον οποίο χρωστάμε πολλές από τις πατριωτικές ταινίες της εποχής εκείνης. Ο Ισπανός ηθοποιός Φερνάντο Σάντσο υποδύθηκε στην ταινία τον πλούσιο του χωριού, ο οποίος κάνει κυρίως δυο πράγματα, πίνει και πλακώνεται με τον Λάκη Κομνηνό, ο οποίος υποδύεται τον Γερμανό διοικητή, μια εξαιρετικά λανθασμένη επιλογή, αν μας ρωτάτε, διότι ο Λάκης Κομνηνός ήταν πάντα τόσο όμορφος, που ακόμα και το ναζιστικό γουρούνι να έπαιζε, πάλι “χαζεύαμε” με το πρόσωπό του και δε δίναμε ιδιαίτερη σημασία στις αποτρόπαιες πράξεις του. Φυσικά οι διάλογοι του Σάντσο είναι voice over, πράγμα που θυμίζει εντόνως τα μεξικάνικα σίριαλ που βλέπαμε μικροί και ήταν μεταγλωττισμένα – και όσο να πεις είναι κάπως άβολο να βλέπεις κάτι που θυμίζει την “Εσμεράλδα” να μιλάει για την αντίσταση στη γερμανική Κατοχή. Ενιγουέι, η ταινία είναι χαοτική σεναριακά και σκηνοθετικά, αλλά αν αντέξετε να τη δείτε θα απολαύσετε ένα από τα πιο καλτ ελληνικά διαμάντια που κυκλοφόρησαν ποτέ στο σινεμά.

ΟΧΙ

Ο Κώστας Πρέκας, ένας πλούσιος γόνος καλής οικογένειας των Αθηνών, είναι αρραβωνιασμένος με την ιταλικής καταγωγής Βέρα Κρούσκα, η οποία έχει το ευφάνταστο ονοματεπώνυμο “Στέλλα Σαλβατόρε”. Όταν ο πόλεμος ξεσπά και ο Πρέκας φεύγει για το μέτωπο, οι Γερμανοί (τον αρχηγό των οποίων παίζει ο Γιάγκος Δράκος – κατά κόσμον Χρήστος Πολίτης), επιτάσσουν το σπίτι του και έτσι αποφασίζει να οργανώσει ένα σαμποτάζ εναντίον τους.

Η ταινία έχει μείνει στην ιστορία για τη σκηνή όπου οι Γερμανοί ζητούν από τους Έλληνες στο μέτωπο να παραδώσουν τα όπλα και ο Πρέκας ουρλιάζει πάνω από ένα πολυβόλο “Ελάτε να τα πάρετε”. Σ’ αυτή την ταινία ακούγεται και η φράση “ανθρωπόμορφο τέρας”, την οποία απευθύνει η πρωταγωνίστρια σε έναν Γερμανό. Προφανώς και η παραγωγή της ανήκει στον Τζέιμς Πάρις, ο οποίος είχε φροντίσει για ένα πλούσιο σκηνικό, με τανκς, βουνά, χιόνια, κομπάρσους και ό,τι άλλο χρειάζεται μια ταινία εποχής για να ξεχωρίσει – παρότι αν η ταινία δεν είχε τον Πρέκα στο καστ της, μάλλον δε θα τη θυμόταν κανείς.

Το έπος των επών. Cult μέχρι τελικής πτώσης.

syneconomy

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s